2011.02.13. 11:46| Szerző: ivan1982

Hatalmas, már-már állatias nyögések és tapintható tejszerű sötétség fogad a Krumplirózsa premierjén. Lassan felgyúlnak a fények és egy new york-i pincérnő, Frankie (Györgyi Anna) hálószobájában találjuk magukat. Igencsak pikáns dolgok közepette: új pasijával éppen most vannak túl első együttlétükön. Johnny (Gáspár Sándor) szakács és mellette Shakespeare-rajongó. Ugyanabban az étteremben dolgoznak, hat hétig tartott az ágyba vezető út.

Két teljesen más karakter, egy hatalmas franciaágyban, egy hippi festő volt lakásában.  A Krumplirózsa első (és talán utolsó?) közös éjszakájukat mutatja be, amely kezdetben csak a szexről szól, később azonban párkapcsolati fejlődéstörténetté alakul. Fájdalmas látlelet egy elmagányosodott világról, ahol férfi és nő magukba zárkóznak és félnek szeretni. Szeretkezni, élvezni, aztán lelépni könnyebb.

A Krumplirózsa hatalmas kihívás és nemcsak azért, mert a (forgató)könyvből 1991-ben sikeres film készült Al Pacino és Michelle Pfeiffer főszereplésével. Golden Globe és BAFTA-díjesővel.

A darabbal kapcsolatban tehát nagyok az elvárások és a Györgyi-Gáspár páros hatalmas meglepetést okozott. Azt eddig is tudtuk, hogy nagyszerű színészek, de a Pinceszínház új premierjén bebizonyították, hogy amerikai kollégáikkal is felveszik a versenyt. Dermesztő hitelességgel és beleéléssel keltik életre a két magányos, középkorú, világtól elvadult, de mégis szeretetre éhes embert. 

Gáspár Sándor és Györgyi Anna nem először játszanak együtt, elég csak Koltai Róbert csodálatos, megható „Világszámára” vagy Szőke András "Zsigulijára" gondolni. Mindketten erős karakterek, magukhoz vonzzák a nézők figyelmét. A Krumplirózsa első percétől kezdve egymásra vannak hangolódva, nem pusztán játszanak, újraélik és -értelmezik szerepüket. A modern szerelmet és a magánytól való félelmet. 

Ebben a darabban, kamaradrámában minden rajtuk múlik. A kétszereplős love story egyetlen helyszínen, egy kislakás még kisebb hálószobájában és konyhájában játszódik. Itt esik egymásnak minden értelemben, távolodik el, majd közeledik Johnny és Frankie. Frappáns, szórakoztató és vitriolos párbeszédekkel, hatalmas veszekedésekkel és érzéki összebújásokkal. Minden szerelem története egy éjszakába és 60 percnyi spontán színművészetbe tömörítve.

Meczner János tapasztalt rendező, aki a „Rómeó és Júliától” kezdve az „Elveszett paradicsomig”, és a „Tótékig” számos darabban és műfajban bizonyított már. A Krumplirózsa nehéz darab-főként a mai szenzáció- és akcióéhes világban. Ahol minden a látvány.

Terence McNally műve egyetlen helyszínen játszódik, vizuális effektek és hangcsodák nélkül.

Meczner János gyönyörűséges profizmussal és eredetiséggel varázsolja elénk az örök kérdéseket felszínre modern szerelmi drámát.

Rövid, tömör, de mégis szórakoztató és fordulatos történetmesélessel felvázolva Johnny és Frankie szerelmét. Gáspár Sándor főz, hagymát vág, a nézőteret rántotta illat tölti el. Györgyi Anna fasírtos szendvicseket csinál és TV paprikával dobálja utált-imádott szeretőjét. Sikít és csacsog.

Erőltetett és didaktikus pszichologizálás helyett bátor természetességgel és egyszerű szavakkal beszélnek szerelmi problémáikról, amelyek nekünk nézőknek is ismerősek lehetnek.

A színpad egy hálószoba, amelyet Götz Béla díszlettervező lampionokkal, foszforeszkáló festményekkel és színes villanykörtékkel népesített be. Ha nem említenék, akkor is tudjuk, itt egy hippi, egy igazi művészember lakott. Soho élőben, a Ráday utcában. Érdekes és találó párhuzam!  

A Krumplirózsa kettőse, szerelmi útkeresése napjainkban is aktuális és elképesztően hiteles. Fiataloknak és idősebbeknek egyaránt. Györgyi Anna és Gáspár Sándor új értelmet adnak a szerelemnek. Amikor Anna meztelenül átlibben a színpadon vagy antik kecsességgel tejet önt a fasírtos szendvicshez, sugárzik belőle a nőiesség. Nyelve felvágva, szíve összetörve. Gyönyörűen játszik és adja magát.

Gáspár Sándor szőrös izmos ős-férfi, derekára lepedőt köt, lerogyik nője elé és elbűvölten nézegeti annak "papagályát". Majd udvarol, a pincérnő testén kívül annak lelkébe is szeretne behatolni. Hatalmas beleéléssel és szövegekkel hódít. Kisnagy-gyerek. 

Előjönnek a közös vonások, a gyermekkori emlékek, két ember egyéni sorsa és sorstragédiája. Vajon egymásra tudnak, mernek találni? Lehet a sok fájdalomból és sértettségből szerelem? 

Korunkban van még helye és értelme az érzelmeknek, vagycsak a szex számít? 

Ennél többet és bátrabban nem lehet mondani a szerelemről. 

Cikkünkben és az alábbiakban Puskel Zsolt képei láthatók az elődásról:

http://pinceszinhaz.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=250&Itemid=1

 

 |   | Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://koz-zold.blog.hu/api/trackback/id/tr832657617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása