2010.03.09. 09:52| Szerző: pestipeti

A szerelemről könnyű beszélni, újat és eredetit mondani annál nehezebb.

A Pinceszínház William Gibson "Libikóka" című darabjának színpadra vitelével nagy kockázatot vállalt. Még akkor is, ha Verebes Istvánt sikerült megnyerni rendezőnek. Nagy név, de ha sznobságunkat magunk mögött hagyjuk, könnyen beláthatjuk: Verebes István önmagában nem jelent garanciát. Neki is volt jó és csapnivaló darabja is.

A Libikóka látszólag egy szimpla szerelmi dráma, évődés-két egymásba bolonduló és örülő ember kapcsolatáról. Komikus elemekkel és melankolikus véggel. A végzet nem figyel be, talán mert száműzték a modern vikágból. Amerika két részén, két városban, köztük az óriási és kiismerhetetlen New York lakásaiban játszódik. Több helyszín VS. egy pirinyó színpad. A rendező mindezt úgy hidalja át, hogy nem vesz tudomást a földrajzi távolságokról. Amerikai városok helyett franciaágyakra koncentrál, úgy is ott dől el és -be minden. A két részre osztott színpad egyik fele Gittel (Dobó Kata), a másik Jerry (Szervét Tibor) apartmanjának hálószobája. Franciaágyak, szétdobált ruhák, szegényes honyha-New York. A város szívében és mégis azonkívül.

Dobó Kata önmagát játssza. A sikerre éhes művésznőt, táncost, aki már sok mindent látott és őt is sokan látták-főként szeretői, elsősorban meztelenül. Valódi énjét, egyedi és gyermeki naivitással átszőtt világát azonban még nem mutathatta meg, a nagyközönség nem igazán ismeri. A rendezők nem kíváncsiak rá. Nekik csak egy lyuk a golfpályán. A fiatalságán és csúcsformáján nehezen átkelő Gittel ebbe nem törődik bele, New Yorkban keresi a reményt. Hogy végre, egyszer, valahol... ...bárhol (akár egy night clubban is) híres lehessen. Tele van kishitűséggel és a mellőzött emberek sértődöttségével. Szervét Tibor alakítja Jerry, aki az USA poros kisvárosából való, nagyképű és komplexusos ügyvéd. Menekül felesége és annak vagyonos apja előtt, pedig mindent megadtak volna neki-főként unalmat.

 

Ehelyett várost, "hazát" vált. New Yorkba jön és egy party-n belebotlik a még mindig csábító Gittelbe. 

Érzelmeiket kölcsönösen félnek kimutatni, tapogatózva közelednek egymáshoz, amelyből végül viharos, szexualitással, haraggal és kibéküléssel teli kapcsolat lesz. 

Az útját és reményét vesztett, elfelejtett táncosnő szerepében legszebb és legemberibb, őszinte oldalát mutathatja meg Dobó Kata. Fiatalosan viháncol és félve néz szembe az élet kihívásaival. Szép, kemény, miközben nőies és érzéki. Imádja Jerry-t, de a pasi érzelmi autistaként nem tudja viszonozni heves lángolását. Szervét félelmetes magabiztossággal és őszinte férfiszenvedéllyel hódítja meg, majd dobja el Katát. Mindezt a színpadon.

A darab végén a két színész meghajol. Nagy a taps, de egyikük sem mosolyog. Gibson világa, túlcsorduló és önmaga ellen forduló szerelme láthatóan beléjük mart.

A Libikókától senki ne várjon csodát. Reális szerelemkép, a világ közepéről. Csoda, happy and és egymás nyakába borulás helyett szimpla, rideg világot mutat be, ahol a szerelem dugássá alacsonyodik.

Kopottas veronai erkélyek helyett magas bérházak, külvárosi bárok és elnyűtt, agyonhasznált ágyak szolgálnak a romantika színhelyéül. 

Szilágyi Iván Péter  

 |   | Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://koz-zold.blog.hu/api/trackback/id/tr611823359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása